Правила успішного кадру: композиція, перспектива, світло, колір
Дуже часто кажуть, що хороша світлина залежить від об’єктів (елементів), які фотограф вирішив до неї включити. Насправді ж хіба не більше залежить від того, що було вирішено залишити «за кадром». Вміння «переносити» реальність у фотографічну площину і є справжньою майстерністю. Не все те, що виглядає гарно в житті, стане гарною фотографією, і навпаки, щось зовсім непримітне може стати світлиною, що увійде в історію.
Композиція
Одне з найпростіших правил композиції — правило третин. Воно твердить, що фотографія (як і будь-який інший візуальний твір) може розглядатися поділеним на дев’ять рівних частин за допомогою двох паралельних горизонтальних і двох паралельних вертикальних ліній. Об’єкти, що несуть смислове навантаження, мають бути розташовані вздовж або на перетині цих ліній, у так званих точках сили.
Майте також на увазі, що більшість людей «читають» фотографії зліва направо, так само як книжки. Тому першим глядач побачить те, що ви розташували на фотографії ліворуч.
Із такою будовою тісно пов’язане правило діагоналей, за яким важливі елементи фотографії мають бути розташовані вздовж уявних діагональних ліній. Діагональ, що йде з лівого нижнього кута в правий верхній, називають діагоналлю підйому, а діагональ, що йде з лівого верхнього в правий нижній — діагоналлю спуску. Діагональна композиція з напрямком від лівого нижнього кута до правого верхнього видається спокійною й радісною, а від лівого верхнього до правого нижнього — динамічною й трагічною.
Важливо також щоби на фотографії був вільний простір (це може бути щось на фоні, скажімо, поле), щоби глядач міг там «відпочити поглядом». До того ж, якщо світлина перевантажена елементами, глядачу важко зрозуміти, що є основним, а що — другорядним.
Світло
Загалом джерела світла можна поділити на натуральні (сонце, місяць, зірки) й штучні (лампи розжарення, люмінесцентні лампи, фотоспалах тощо). На фотографії світло може бути пряме (фотографи часто називають його пласким), бокове (зазвичай фото з таким світлом мають різкі тіні), контрове (об’єкт розташований між джерелом світла й камерою, і в більшості випадків на фотографії він перетворюється на силует).
У сонячні дні найкраще фотографувати на сході й заході сонця, коли світло м’яке й не створює людям тіней під очима. У хмарні дні також виходять непогані фотографії, але слід мати на увазі, що всі об’єкти будуть рівноосвітленими, тобто загалом картинка буде менш контрастною.
Колір
Колір є чи не найголовнішим елементом хорошої фотографії. У житті нас оточує безліч абсолютно різних кольорів, але на знімку надто велика їхня кількість утворює те, що фотографи між собою називають «каша». Із кольорами може бути безліч рішень, але найчастіше фотограф обирає певну палітру (наприклад, різні градації жовтого) або використовує один колір для акцентування уваги, коли все інше на фотографії іншого кольору.
Ще кілька порад для суперзнімка
Якщо ви фотографуєте об’єкт (людину, малу групу людей), спробуйте розташувати його не по центру, а вздовж вертикальних або горизонтальних ліній за правилом третин. Тоді ліворуч або праворуч у вас буде більше місця й там можна буде залишити вільний простір або ж розташувати другорядний об’єкт.
Коли приймаєте рішення, фотографувати вертикально чи горизонтально, зважайте на об’єкти, які є в кадрі. Якщо ваш друг або подруга просить сфотографувати його / її на тлі високого пам’ятника, це простіше зробити вертикальним кадром. Якщо ж на його / її тлі довгий горизонтальний об’єкт (палац) — це краще зробити горизонтальним кадром. Звертайте увагу на те, що розташоване позаду об’єкта зйомки: щоби з людей, яких ви фотографуєте, не «виростали» інші об’єкти (будівлі, антени, стовпи тощо).
Варто також враховувати, де цю фотографію буде використано. Якщо ви фотографуєте на цифрову камеру й будете потім переглядати знімки на комп’ютері, логічніше фотографувати горизонтально, адже комп’ютер має горизонтальний екран. Мобільний телефон швидко перевертає зображення, тому тут особливої різниці немає, але вертикаль усе одно домінує.
Намагайтеся розташовувати джерело найяскравішого світла (наприклад, сонце) позаду себе. Тоді воно освітлюватиме те, що ви знімаєте. Уникайте контрового світла й майте на увазі, що під час заходу сонця в кадрі може опинитися ваша власна тінь. Будьте уважні й ставайте так, щоби її оминути, адже вона може закрити те, що ви хочете сфотографувати.